5 tapaa parantaa myyntiäsi

Minulla ja Sallalla on jo yli kaksi (2) vuotta kirpputorialaa takana. Emme ole vain työskennelleet kirpputorilla vaan olemme päästäneet koko kulttuurin meidän sydämiin. Juuri tänään aamulla juteltiin Sallan kanssa puhelimessa ja Salla kertoi minulle, kun oli käynyt Ratinan kauppakeskuksessa vaateliikkeissä ja oli tullut aivan “ähky” siitä tavaramäärästä. Ja se, että vaikka löysi jotain ihanaa niin silti päässä jyskytti ajatus “en minä tätä juuri nyt tarvitse, saan sen kohta kirpputorilta edullisemmin” – tottahan se on!

Nykyajan muoti on ohi kiitävää ja samanlaisia vaatteita ja asusteita löytyy kirpputoreilta, kuin sieltä kaupastakin. Jos sinun kodistasi löytyy sinulle ylimääräisiä tuotteita, vaatteita tai mitä vain ja olet ajatellut vuokrata kirpputoripöydän niin lue nämä 5 vinkkiä parempaan myyntiin.

1 . Käy tuotteesi kriittisesti läpi

Pese vaatteet ja puhdista tavarat. Käy jokainen tuote läpi hyvässä valossa ja katso ettei ole pesussa lähtemättömiä tahroja, tuote on ehjä ja käyttökelpoinen eikä haise. Mieti, mitä ostaisit itse kirpputorilta. Ostaisitko housut, jotka ovat haaroista rikki kuluneet tai DVD:n, joka on täynnä naarmuja?

Kirpputoreilla myydään kaikenlaisia tuotteita eri vuosikymmeniltä. Vaatteissa ja asusteissa kuitenkin nykyaikaisuus on myyntivaltti. Eniten ostetaan niitä vaatteita mitä voisi ostaa kaupastakin. Pääosin kirpputorimme asiakaskunta koostuu niistä, jotka voisivat ostaa sen saman tuotteen uutenakin, mutta ajattelevat ostamisen olevan järkevämpää kirpputorilta.

2000- luvun alusta on enemmän aikaa kun kehtaa kuvitella, eikä sen ajan muotia enää osteta. Vanha ja retro eivät ole synonyymejä. Kahdeksankymmentä luvun seuratakki voi olla jollekin todellinen aarre, mutta harvoin niitäkään kymmenittäin myydään.

Muista aina, että tuotteen tulee olla siisti ja puhdas vuosikymmenestä riippumatta! Kysy jokaisen tuotteen kohdalla itseltäsi ennenkuin asetat sen kirppiskassiin: “Ostaisinko tämän tuotteen itse? Onko se aikansa elänyt vai vain väärän kokoinen?”

2 . Hinnoittelu

Nykyään saa todella helposti ostettua vaatteita ja tavaraa halvemmalla Suomen rajojen ulkopuolelta. Myös Suomessa on runsaasti halpatuontantovalikoimaa ja ketjuliikkeiden valikoimaa tarjolla. Jos paita maksaa uutena kaupassa 5€, maksaako kukaan siitä samaa rahaa kirpputorilla? Vastaus on ei. Vaikka siinä olisi alkuperäinen hintalappu kiinni. Kun viet sen ulos kaupasta, arvo putoaa heti. Etenkin kun jo yksi pesukerta tuppaa näkymään tuotteen laadussa merkittävästi. Älä laita kuluneita, vääntyneitä tai rikkinäisiä vaatteita myyntiin edes 0,50€ hinnalla. Nämä tuotteet joutaa suoraan tekstiilinkierrätykseen! Kirpputorilla ei päde vanha sääntö: ”ostin kun halvalla sain” vaan ostavat asiakkaat ovat entistä tarkempia tuotteiden kunnosta ja laadusta.

Hyvä myyntihinta kirpputoreilla on n. 10-30% tuotteen alkuperäisestä hinnasta, kunnosta riippuen. Esim. jos pusero maksaa ketjuliikkeessä 10€, hyvä hinta käytetylle puserolle kirpputorille on 1-3€ kunnosta riippuen. Merkkituotteet menevät paremmin kaupaksi pikkuvikaisinakin, mutta ei niistäkään korkeaa hintaa makseta. Ohjeistaisin, että perusvaatteiden kirpputorihinta on n. 10-20% alkuperäisestä hinnasta ja merkkivaatteiden kirpputorihinta 20-30% alkuperäisestä hinnasta ja aina kunnosta riippuen. Jos Tommy Hilfigerin t-paidasta on kainalo parsittu ja siinä on nukkaa, siitä ei kokemuksiemme mukaan makseta yli euroa. Koska kuka laittaa päällensä rikkinäisen ja nukkaisen paidan, vaikka siinä olisi Tommy Hilfigerin logo ja maksaisi siitä vielä esim. 10€ (mitä valitettavasti pyydetään liian usein) – Pukisitko sinä?

Kokemuksemme mukaan pöydän tuotteiden alentaminen myyntijakson lopulla saa sellaisetkin asiakkaat pöyhimään pöytää, jotka eivät sitä ehkä muutoin katsoisi. Alennuslappu tuokin monesti lisäbuustia myynnille, vaikka hinnat eivät olisikaan olleet korkeita alunperinkään.

3 . Hintalappujen kiinnitys ja tuotekuvaus

Muista kiinnittää hintalaput hyvin! Tämä on melkein isoin yksittäinen asia, mikä vaikuttaa myyntiin. Hintalaput tippuvat todella herkästi tietyistä materiaaleista, etenkin kun tuotteita pengotaan ja käsitellään runsaasti. Loppujen lopuksi hakaneulapussiin investoiminen (30kpl=1€) maksaa itsensä takaisin, kun hintalaput pysyvät kiinni.

Kannattaa myös varmistaa, että hintalaput ovat kiinnitetty tuotteisiin niin, että asiakas näkee heti hintalapun ilman, että tuotetta täytyy pyöritellä, käännellä ja myllätä.

Meillä Swapissa tulee hintalaputtomia tuotteitta kassalle päivittäin hirveä määrä! Joillekin löydetään hinta, mutta useimmille ei. Aina ei ole meilläkään mahdollista alkaa soittelemaan myyjän perään, jos asiakkaita on kymmenittäin jonossa. Joka toinen viikko tyhjennämme hintalaputtomat -rekin ja tuotteita tulee sillon aina vähintään kaksi isoa Ikean kassillista! Näistä paljon on myös sellaisia, jotka myyjät ovat ilmoittaneet ”varastetuiksi” ja loppujen lopuksi löytyvät muutaman päivän sisällä jostain toisesta pöydästä hintalaputtomana, eikä niiden perään enää kysellä.

Hintalappuihin kannattaa kirjoittaa tuotesisältö hyvin. Tämä sekä estää hintalappujen vaihtamisen, mutta myös auttaa ostavaa asiakasta. Moni käy nykyään kirppiksellä ohi mennen, eikä halua käyttää aikaansa etsimällä jokaisesta tuotteesta kokomerkintää tai mallia. Kun nämä näkyvät helposti jo hintalapussa yhdessä hinnan kanssa, ostopäätös tulee helpommin ja varmemmin tehtyä. Tämä pätee etenkin lastenvaatteisiin, mutta myös hyvin vahvasti aikuisten vaatteiden kohdalla.

” Itse kirpputorikierroksella ostavana asiakkaana ainakin voin tunnustaa, että helposti jätän tuotteen sikseen, jos en heti näe siitä kokoa tai löydä hintalappua. Se vain on tosiasia, tarjontaa on niin paljon ja aikaa vähän. Ainoastaan silloin, jos löydän todella superin löydön, käytän tietojen etsimiseen aikaa -Ida”

4 . Pöydän täyttö ja tuotteiden esillepano.

Pöydän ulkonäkö on todella tärkeää ostavan asiakkaan silmiin. Liian täyttä pöytää ei kukaan jaksa eikä viitsi penkoa, kun yhtä tuotetta katsoessa viisi muuta putoaa lattialle. Ja voin kertoa, ettei niitä sieltä lähes ikinä nosteta takaisin pöytään.

Liian täydessä pöydässä myös todelliset helmet hukkuvat muiden tavaroiden alle ja hintalappujen irtoamisen todennäköisyys kasvaa merkittävästi. Isossa/keskikokoisessa pöydässämme kannattaa mieluummin laittaa paitoja ja puseroita henkariin poikkipuulle kuin viikata korkeisiin pinoihin. Vaikka saisit pöydän täyttämisen yhteydessä tehtyä hienot houkuttelevat pinot, ne eivät ole sellaiset enää yhden tai kahden asiakkaan jälkeen. Sama pätee meidän pöytien siistimiseen: vaikka me viikkaamme tuotteet pinoihin, eivät ne enää muutaman minuutin päästä ole näteissä kasoissa vaan ympäri pöytää myllättyinä. Ei todellakaan kannata siis ajatella, että mitä enemmän vien tavaraa, sitä enemmän saan myyntiä, koska ei määräänsä enempää päde.

Liian tyhjäkään pöytä ei houkuta. Vaikka tuotteet pysyvät siistimättäkin järjestyksessä, näyttää se ensikatsonnalla siltä, että parhaat tuotteet on myyty ja huonoimmat jääneet jäljelle. Kannattaa siis ehdottomasti valita oikea pöytäkoko todellisen tarpeesi mukaan.

Tässä myyntijaksoa on takana kohta 12päivää ja edessä seuraavat 12päivää. Tämmöinen pöytä ei palvele myyjää eikä ostavia asiakkaita.

Meillä keskikokoisen ja ison pöydän hintaero on 5€. Tämä näkyy varmasti myynnissä jo parhaimmillaan ensimmäisen päivän aikana, kun saat pöytään enemmän tuotteita myyntiin ja houkuttelevammin esille. Lisäksi esim. pitkät mekot tai takit eivät millään näytä hyvälstä keskikokoisessa pöydässä, missä sitä ei saa henkariin laskeutumaan vapaasti ja tätä myöten koko pöytä näyttää helposti liian sekavalta.

Alla olevissa kuvissa on ensin asiakkaan täyttämä pöytä ja sen jälkeen me olemme korjanneet myyntipaikan pöytien siivouksen yhteydessä. Haluan kuitenkin muistuttaa, että tämä ei kuulu meidän palveluihimme vaan tämä on esimerkki. (Jos haluat, että me täytämme myyntipaikkasi, voit ostaa täyttöpalvelun 5€ hintaan. Tällöin tuot tuotteet kasseissa meille ja me nostelemme pöytään myyntijaksosi alkaessa.)

Järjestelyn jälkeen tuotteita myytiin pöydästä heti.

Oikeankokoiset henkarit ovat myös tärkeässä roolissa pöydän täytössä. Lastenvaatehenkareista aikuisten vaatteet tippuvat, samoin kun nipsuhenkareista. Leveäkauluksisille paidoille ja mekoille meiltä löytyy kumipintaisia henkareita. Oikeankokoisissa ja -tyyppisissä henkareissa tuotteet pysyvät paikoillaan, näyttävät paremmilta ja pöytä pysyy monin verroin siistimpänä ja tätä myöten myyvempänä! 🙂

5 . Myy yhteneväisiä tuotteita

Ei kannata myydä koko kymmenen vuoden varastoa kerralla. Mikäli lasten vaatteita on kertynyt usealta vuodelta ja omakin koko on vaihdellut vuosien mittaan, kannattaa tuotteita käydä läpi seuraavanlaisesti. Aloita toki kohdasta 1. – ja sen jälkeen lajittele vaatteet koottain ja sesongittain. Vauvan -ja lastenvaatteissa koot on hyvä olla 20cm -tarkkuudella kuten esim: 50-70cm, 70-90cm jne. Talvella ei kannata myydä sandaaleja eikä kesällä luistimia.

Aikuisten vaatteissa kaksi, max kolme, vierekkäistä kokoa on hyvä kokoskaala tuoda kerralla pöytään. Ja mielellään myös saman tyylistä vaatetta, jotta ostaja näkee kerralla, mitä pöytä sisältää. Yksityiskohtaiset laput pöydässä siitä, että mitä kokoja tai tuotteita pöytä sisältää, auttaa aina houkuttelemaan käymään pöytää läpi varmemmin. 🙂 Esimerkiksi: “naiset xs-s / xs-m”

Yhteneväisyys pätee vaatteiden lisäksi myös muuhun tavaraan: jos pöydässä on pelkästään aikuisten vaatteita ja vaikka lasten DVD:itä tai kodin tekstiilejä, eivät ne välttämättä pöydästä erotu ja päinvastoin.

Toki esim. lasten ja aikuisten tuotteita tai miesten ja naisten tuotteita voi laittaa pöytään sekaisin, tämä on hyvinkin yleistä, mutta nämä kannattaa järjestää erilleen nätisti ja järjestelmällisesti. 🙂

Kaveripaikoilla tämä kannattaa myös ottaa huomioon! Tai jos on kovin eri kokoja tai muuten eri tyylisiä tuotteita, kannattaa ne ainakin lajitella pöytiin hyvin esille ja kertoa asiasta pöydän yhteydessä. Kavereiden kannattaa myös ennen pöydän varaamista yhdessä käydä läpi kuinka paljon molemmilla on myytävää.

Vuonna 2019 kirpputori ei ole enään se paikka, jossa asiakkaina kävisi vain ne joilla ei ehkä olisi välttämättä varaa ostaa kyseistä tuotetta uutena. Eikä ole ollut enään pitkään aikaan!

Nykyajan kirpputori on paikka, jossa käy ihan tavalliset ihmiset, jopa ne joiden tulot on paljon enemmän kuin keskiverto suomalaisen mikä tuntuu olevan joillekkin hyvin absurdi ajatus.. Kirpputori on nykyään paikka, jossa halutaan kuluttaa hiukan vastuullisemmin sekä antaa tuotteille lisää käyttöaikaa. Kirpputori on paikka, jossa voi tehdä ennennäkemättömiä löytöjä, hauskuutella erilaisilla vaateyhdistelmillä ja kokeilla jotain uutta – ilman, että kukkaron nyörejä pitää kiristää seuraavalle kuukaudelle. Jos tuote ei ole sopiva, sen voi myydä itse seuraavalla kirpputori myyntijaksolla.

Kirpputorilta haetaan nykyään paljon juuri sitä, mitä nyt tarvitsee. Vaatteita, astioita, kirjoja, kodinkoneita, elokuvia yms. Se kannattaa myös muistaa myynnissä.

Toivotavasti tästä kirjoituksesta oli sinulle hyötyä! aivan ihanaa lauantaita. 🙂

Terveisin: Kirpputori Swapin koko henkilökunta.

Published by

One thought on “5 tapaa parantaa myyntiäsi

  1. […] Eli jos sulla on ollut joskus muulloin ko vuonna 2019 pöytä meillä, minusta et voi arvioida miten meillä kauppa käy, koska vuodet 2016-2018 on mennyttä, vaikkakin erittäin kasvattavaa ja mahtavaa aikaa! Nyt eletään vuotta 2019, joka on jo nyt ihan sairaan upea, mahtava ja vaaan sika UPEE !  Eilen julkaisimme muuten blogipostauksen miten voi parantaa omaa kirpputorimyyntiä, joten se kannattaa ehdottomasti lukea, jos olet ajatellut kirpputorilla myyntijaksoa! Löydät sen tästä linkistä: https://kirpputoriswap.fi/5-tapaa-parantaa-myyntiasi/ […]

Vastaa käyttäjälle Yrittäjän turinoita Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.