Pöydän 118 vierestä löytyy rekki ja pahvilaatikoita hintalaputtomia ja päättyneiltä myyntijaksoilta jääneitä tuotteita varten. Henkilökunta toimittaa sinne tuotteet, jotka:
– löytyvät kirpputorilta ilman hintalappua, eikä ole tiedossa mistä pöydästä tuote alun perin on
– hintalapusta on luettavissa, että myyntijakso on jo päättynyt (henkilökunta tarkistaa asian Kirpparikallesta viivakoodista löytyvällä asiakasnumerolla)
Myyjät! Tarkastakaa siis sekä myyntijakson aikana että jakson päättymisen jälkeen rekki ja laatikot, että löytyykö omia tuotteita sieltä. Karkeasti sanottuna 90% tapauksissa, jossa pöydästä on hävinnyt tuote, joka ei ole kuitenkaan myyty, tavara löytyy jostain päin kirpputoria tai viimeistään ajan kuluessa hintalaputtomista/jääneistä.
(Ja estääksemme tavaroiden katoamisen varkaan taskuihin, huomioithan, että myyntijaksoon kuuluu ilmaisia kovahälyttimiä. Tämän lisäksi voit vuokrata kovahälyttimiä lisää tai ostaa tarrahälyttimiä tai vitriinipaikan tuotteelle. Tästä lisää edellisessä postauksessa: Varkaudet.)
Miten voin myyjänä vaikuttaa?
Mikäli sinun on mahdollista, käy itsekin siistimässä pöytää jakson aikana tai edes tarkistamassa että tuotteista löytyy hintalaput. Henkilökunta pyrkii myös kontaktoimaan myyjää, mikäli huomaa pöytiä siivotessa, että pöydässä on tuotteita ilman hintalappua.
Jo myyntijakson alussa, kiinnitä huomiota hintalappujen kiinnittämiseen. Kaikissa kankaissa eikä kaikissa tuotteissa ole hintatarroille sopiva pinta, joten hintalappujen kiinnitys kannattaa varmistaa lisäkiinnityksellä. Tuotteesta riippuen mahdollisia tapoja kiinnittää hintalappu on hakaneula, klemmari, lanka, teippi tai kiinnittämällä tarra jollekin toiselle alustalle (esim. pahvin palanen) ja kiinnittää se langalla tuotteeseen. (Huomioithan, että nuppineulat ovat kirpputorillamme kiellettyjä).
Kirpparikallessa valmiiksi täytetyt hintalaput näkyvät kassajärjestelmässämme/Kirpparikallessamme. Kun käytät tuotteissa tarkkaa tuotekuvailua (esim. Pun. H&M takki, 38) löydämme tuotteelle järjestelmästämme viivakoodin, jolla voimme tuotteen myydä, mikäli hintalappu on hukkunut ja jos ostaja tietää myyntipöydän numeron. Mikäli tuotekuvaus on liian epätarkka, tai samanlaisia tuotteita on useita eri hinnoilla, emme myy tuotetta ilman myyjän lupaa. Pyrimme aina, muiden töiden niin salliessa, soittamaan myyjälle hintaa tiedustellaksemme, mikäli tuotteelle on paikan päällä ostaja ja tuotteen myyntipöytä on tiedossa.
Mikäli käyt myyntijakson aikana kirpparilla ja huomaat myyntipöydässäsi tuotteita, jotka eivät ole sinun, ole ystävällinen ja toimita tuotteet henkilökunnalle. Henkilökunta tarkastaa tuotteesta, että onko tuotteen myyjällä edelleen voimassaolevaa myyntijaksoa (pöytänumerokin on voinut välillä vaihtua, eikä myyjä ole huomannut uutta pöytänumeroa vaihtaa hintalappuun) ja vie tuotteen sillä perusteella joko paikalleen tai hintalaputtomat/jääneet-rekkiin. Ja tähän jatkohuomiona, mikäli sinulla vaihtuu myyntipöytä ja käytät samoja hintalappuja, muista vaihtaa hintalappuihin oikea pöytänumero!
Myyntijakson jälkeen kierrä kirpputori ja katso löytyykö tuotteitasi muista myyntipöydistä. Valitettavasti tuotteita kulkeutuu päivittäin valtavia määriä pöydistä toiseen. Valehtelematta tuotteita on löytynyt pöydistä kaksikin kuukautta myyntijakson päättymisen jälkeen, kun tuote on vaellellut kirpputorilla monien käsien kautta.
Jälkitilitys
Mikäli sinulla on huomaamattasi (tai et esim. ole löytänyt omaasi) jäänyt myyntijaksosi jälkeen tuote kirpputorille ja se myydään, myynti näkyy Kirpparikallessasi samalla lailla kuin myynnit myyntijakson aikana. Sinulla on silloin 7vrk aikaa myyntijakson pättymisen jälkeen tulla tekemään jälkitilitys paikan päälle. 7vrk:n jälkeen myynti poistuu näkyvistä Kirpparikallesta ja tilitys siirtyy Kirpputori Swapin omistukseen. Kirpputori joutuu säännöllisesti tilittämään noutamatta jääneet jälkitilitykset pois kassajärjestelmästä, eikä niitä enää sen jälkeen palauteta asiakkaalle.
Miten voin ostajana toimia?
Kun katselet tuotteita, niin älä kuljeta niitä pöydästä toiseen. Mikäli tulet esim. kassalla toisiin ajatuksiin ostamisesta tai kun olet sovittanut tuotetta, niin palautathan tuotteen ystävällisesti omaan pöytäänsä. Pöydän numero löytyy tummennettuna hintalapun oikeasta yläkulmasta ympyrän keskeltä.
Mikäli löydät tuotteen, jossa ei ole hintalappua ja jonka olisit mahdollisesti kiinnostunut ostamaan, tarkasta pöydän numero, josta löysit tuotteen ja toimita tuote kassalle. Henkilökunta pyrkii ehtiessään katsomaan koneelta tuotteelle hintaa tai soittamaan tuotteen myyjälle hintaa tiedustellakseen. Tätä ennen kannattaa kuitenkin tarkastaa pöytä ja pöydän ympäristö, usein hintalappu on vain pudonnut ja jäänyt lattialle tai esim. hengaritangossa hintalappu on usein tarttunut viereiseen tuotteeseen.
Tyhjennämme tavaran määrästä riippuen rekkiä n. 1krt/kk, jolloin poistamme rekistä sieltä pisimpään siellä säilytetyt tuotteet. Tämän jälkeen tavarat siirtyvät Kirpputori Swapin omistukseen ja me myymme tuotteet lahjoituspöydissämme tai jatkokierrätämme mm.Nextiiliin.
Huom. mikäli et halua myyntijaksosi päätyttyä tavaroitasi enää itsellesi, ethän jätä tavaroita seuraavan myyjän harmiksi myyntipöytään lojumaan, vaan toimitat ne esim. naapuriin, Pelastusarmeijan kirpputorille. 🙂 Myöskään eteisessämme oleva Saa ottaa-laatikko ei ole myyjien käytössä, ethän siis jätä tavaroita myöskään siihen, koska emme voi silloin kontrolloida laatikoiden sisältöä, emmekä täten voi tietää, onko asiakkaan ilmaiseksi väittämä tuote oikeasti Saa ottaa-laatikosta vai jonkun myyntipöydästä.
-Salla