Kuulumisia ja mitä myydä?

Ihanaa alkavaa viikkoa! Työntäyteiset päivät ja tänään on tällainen 8.00-13.00 lyhyt päivä. Eilen olin SaaGa Lifestylen kanssa Mansen blogikirppiksellä ja tänään varasinkin tilan Dare to try PRELOVED tapahtumalle, jonka järjestin ekaa kertaa viime syksynä, nyt tehdään isommin ja vähän erilailla marraskussa. Tapahtumat vaan on niin kivoja! Mielestäni aivan liian vähän järjestetään second hand alan tapahtumia ja olen mielelläni mukana niissä. UPEE second hand oli kyllä aivan ihana ja odotan sen uudestaan tuloa myös innolla! 🙂 Oletko sinä käynyt Tampereella jo näissä tapahtumissa? Mitä pidit tai mistä et pitänyt? Mitä toivoit?

Dare to try PRELOVED tulee uudistuneena marraskuussa 2019. Tällä kertaa mukana enemmän näytteilleasettajia sekä kirppismyyjiä!

MITÄ MYYDÄ SWAPILLA NYT?

Todella usein meiltä kysytään että mitkä ne tuotteet on, mitä kannattaa myydä, miten ihmiset saa hyvin rahaa ja minkälaisia asiakkaita meillä käy. Joskus on hyvinkin helppo sanoa mitä kannattaa tuoda myytiin, mutta esimerkiksi nyt, kun joka toinen päivä on lämmintä, joka toinen on kylmä, sitten sataa vähän vettä ja toisena päivänä lunta on ihan mahdoton ennustaa mitä kannattaa myydä ja millä tuulella asiakkaat ovat: ostetaanko sittenkin vk-vaatteita vai jo kesävaatteita. Ollaan kuitenkin huomattu sellaisia “perustuotteita” mitkä meillä liikkuu hyvin, on sitten sää tai vuodenaika mikä tahansa. Tässä siis henkilökuntamme vinkit mitä nyt kannattaa tuoda myyntiin.

Ylivoimaisesti eniten myymme vaatteita. Myynnin kannalta tärkeintä on hinta-laatusuhde. Kukaan ei halua ostaa käytettyä uuden hinnalla. Vaatteissa pätee sama kuin autoissa, kun se viedään liikkeestä ulos, arvo putoaa heti 10-30% merkistä riippuen.

Ylivoimaisesti eniten me myydään vaatteita. Eri ikäisille ja eri kokoisille. Olen aikaisemmin puhunut nykyaikaisista vaatteista ja asusteita, mutta tässä vuoden aikana ollaan kallistuttu enemmän ohjeeseen “nykymuodin” mukaiset vaatteet ja asusteet. Nyt on paljon vintage vaatteita ja tuotteita muodissa varsinkin Nike, Tommy Hilfiger, Gucci, Armani jne. Jostain olen kuullut sanottavan myös “yliopisto muoti” ja thriftaus on nyt myös kovaa huutoa, joten ns. “nykyaikainen” ei enään päde. Vaikkakin ylivoimaisesti eniten myymme ketjuliikkeiden vaatteita, on selkeästi merkkivaatteiden myynti ja kysyntä noussut.

  • Vaatteen myynnissä on aina tärkeintä katsoa, että vaate on ehjä, siisti, nykymuodin mukainen ja puhdas. Jo pelkästään yksi likainen tuote pöydässä saa helposti ostajan vaihtamaan pöytää. Pieni tahra, joka mainitaan hintalapussa on eri asia, kuin hien polttamat kainalot. Eniten myydään vaatteita, joita on saanut vaatekaupoista 2-vuoden sisällä.
  • Vaatteita ostetaan sesongin mukaan. Kesämekkoja ei kannata tuoda talvella, eikä toppatakkeja kannata myydä kesällä. Hyvällä tuurilla menee kaupaksi, mutta se on jo tuuri kauppaa.
  • Hinnoittele järkevästi. Nykyään vaatteita saa uutena todella halvalla eikä kukaan maksa kirpputorilla vaatteesta sitä mitä se maksaa kaupassa. Itse haksahdin juuri New Yorkin alennusmyyntiin ja ostin kaksi uutta puseroa hintaan 2,99€/kpl. Samanlaista puseroa yritettiin myydä 8,00€ hintaan toisella kirpparilla, en tiedä menikö lopulta kaupaksi, en usko. Asiakkaat ovat myös todella hintatietoisia, älä yritä riistää. Ja tässäkin jos olisin myynyt itse tämän ostamani puseron, olisi sen “kirppisarvo” ollut 1,50-2,00€. Merkkivaatteet säilyttää arvonsa paremmin, mutta ei niistäkään kukaan uuden hintaa maksa. Ketjuliikkeiden perusvaatteiden hinnat kirpparilla n. 1-5€ eli n. 80-90% alkuperäisestä hinnasta. Merkkivaatteet pitävät arvonsa paremmin ja niiden kirppishinnat pyörii n. 10€-50€ eli n. 50-70% alkuperäisestä hinnasta. Sitten on poikkeuksia, jotka pitävät arvonsa todella hyvin, jos tuotteen kunto on hyvä. On myös ns. “väliinputoaja” -merkkejä, jotka ei ole ihan halpista, mutta ei kuitenkaan ihan merkkiäkään kuten esimerkiksi Zara. Eri merkkejä arvostetaan myös erilailla, esimerkkinä jos Zaran mekko maksoi 49,90€, se on säilyttänyt värinsä ja materiaalinsa, kirpparihinta on 7-10€.  Mutta jos mekko on H&M sen kirpparihinta on 3-4€. 

Toiseksi eniten myydään kodin tavaroita kuten astioita, sisustusesineitä ja keittiötarvikkeita. Näissäkin täytyy muistaa sama kuin vaatteissa: myy vain puhtaita, ehjiä ja siistejä tuotteita.

Älä ylihinnoittele. Karu totuus on, että aika moni osaa Ikean kuvastonkin ulkoa, on turha myydä Ikean punaviinilaseja 3€/kpl, kun ne maksavat Ikeassa uutena 1,99€ ja Family kortilla ajoittain 0,99€.

Iittalan kivi tuikkuja on kerätty kautta aikojen Siwoissa ja Keskon kaupoissa, vaikka niitä myydään myös Iittala Storessa, aika harva on valmis maksamaan niistä sitä hintaa mikä niiden ovh. on. Vanhat kahviastiastot ei juuri liiku, kun niille ei ole enään monessakaan perheessä käyttöä niiden pienen kokonsa vuoksi.

Kirjat, elokuvat ja cd:t. Todella monet asiakkaat ovat yllättyneet, kun näitä onkin myyty pöydästä yllätysvauhtia. Kirjoista parhaiten menee yleensä elämäntapaoppaat ja romaanit. Elokuvista menee tasaisesti kaikenlaista kuten myös cd:stä. Olen kuitenkin sitä mieltä, että vielä aivan liian vähän ihmiset lukevat eivätkä ymmärrä ehkä kirjojen arvoa. Parhaiten kirjat menevät 1-2€ hintaan, vaikka ne maksavat uutena jopa 20kertaa enemmän. 

Kirpputorilla myyminen on oma lajinsa ja vaatii yleensä muutaman kerran, ennekuin siitä pääsee jyvälle ja yleensä se kyllä viekin sitten mennessään. Itse iltaisin käytän aikaani paljon siihen, että selailen käytettyjen vaatteiden verkkokauppoja, tori.fi ja huuto.nettiä ja käyn todella paljon itse kirpputoreilla, joten hintatietämystä on jo kertynyt. Olen myös myynyt ja ostanut ympäri suomen ja hinnoitellut n. 130kpl täyshoitotuonteja, joka tekee tuotteina aikalailla 20 000 tuotetta. Kuitenkin on paljon mysteerituotteita myös itselle ja joidenkin tuotteiden myyntiä on mahdoton ennustaa ja joskus käy vain huono tuuri, ettei kohdalle sattunut juuri sillä viikolla oikeaa ostajaa.

Kirppismyyntiä voi ajatella omana pienenä liiketoimena. Ei se raha sieltä itsestään tule vaan se eteen on tehtävä töitä. Kun kysyntä ja tarjonta kohtaa, tulee kauppa. Vaikka me tehdään paljon asiakkaiden tuotteiden ja myynnin hyväksi, ei se tarkoita sitä, että itse voi vaan “heittää laput paikalleen ja nakata kamat pöytään” – tai voi, mutta harvoin silloin tulee mitään jätti suurta tilitystäkään. Yleensä vaivannäkö palkitaan, kun jaksetaan käydä tuotteet läpi, hinnoitella ne selkeillä tuotekuvauksilla, kiinnittää hintalaput hyvin ja täyttää myyntipöytä kerralla kunnolla ja lisätä siihen vielä esim vaatteiden koosta lappu.

Meiltä henkilökunnalta voi aina pyytää apua vaikka näyttäisimme kuinka kiireisiltä. Tulemme aina auttamaan ja jos emme juuri sillä sekunnilla pääse, lupaamme varmasti palata asiaan heti kun suinkin mahdollista. On hyvä kuitenkin muistaa, että mekään emme voi kaikkeen vaikuttaa ja yleensä se onkin ostaja joka sen kysynnän ja tarjonnan määrää.

Tiedämme, ettei kaikilla ole aikaa tai halua opetella kirppismyyntiä ja tästä syystä meillä onkin palvelupaketteja, koska meillä hinnoittelu, esillepano ja myynnin seuranta on intohimo ja pidämme sitä erityisen kivana.

Meiltä kysytään myös useasti, että ketkä meidän kohderyhmä on ja mikä on kirpputorin visio on. Avaan näitä varmasti joskus enemmän blogissamme, mutta tähän hätään voin sanoa sen, että haluamme profiloitua nykyajan kirpputoriksi, jossa myydään nykyaikaisia/nykymuodin mukaisia vaatteita, asusteita sekä kodin käyttö ja sisustustavaraa. Markkinoimme sosiaalisen median eri kanavissa pääosin 23-50 -vuotiaille naisille ja miehille, jotka on eri elämän tilanteissa.

Loppuun sanon vielä, että mikään ei ole täysin mustavalkoista myynnissä, aina on poikkeuksia ja aina on joku jonka mielestä sinun turhake voi olla aarre. Toivotan supereita myyntejä kanssamme ja toivottavasti sinäkin innostut kirppistelystä! Tampere on upea kirppis kaupunki <3

Ida, Kirpputori Swapin ja SaaGa Lifestylen yrittäjä

Published by

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.