Tekstin aihe on muhinut jo kauan päässäni. Useasti törmäillään kyselyihin, saako tarjouksen pöydästä tai kauhistellaan pöytävuokria. Todellisuushan on, että jos ilmaiseksi voisi pitää kirpputoria niin ihan varmana pitäisin. Ei stressiä laskuista tai rahasta, kukapa ei tätä haluaisi?
Meillä yrittäjilläkin on ihan valtavat kulut ja riski on vielä suurempi yrityksen pyörittäjänä. Henkilökohtaisesti minua loukkaa ihmiset, jotka ihan suoraan haukkuvat ja ehkä vähän kateellisinakin puhuvat kuinka kirpputoriala on nykyään helppoa bisnestä. Jos se olisi helppoa niin miksei kaikki tekisi sitä? Yritykselle jää kuuden päivän pöytävuokrasta kulujen jälkeen 0,23€ rahaa. Tästä vielä maksetaan vero, koska se on tuloa. Aikamoinen bisnes, eikö vain? Tästä laskelmasta puuttuvat kaikki juoksevat kulut mm. mustekynät, joita mystisesti katoaa kymmenittäin viikon aikana. Jokainen kulu on maksettava joka kuukausi, on niitä pöydän vuokraajia sata tai yksi.
Ylläolevasta kaaviosta näkee jakauman mitä pöydänvuokraaja todellisuudessa maksaa. Palkan osuus valtava, koska Suomessa ei makseta ainoastaan palkkaa, sitä rahaa mikä kilahtaa sinne tilille. Vaan maksetaan Yel, Tyel, pakollinen työterveyshuolto, pakolliset ryhmävakuutukset, sosiaaliturvamaksut. Pankille maksetaan rahakäsittelykulut ja korttimaksukoneesta provisio. Kassajärjestelmät ja lisenssit, puhumattakaan niiden mahdollisesta huollosta. Pöytävuokria emme voi halpuuttaa, mutta voimme tarjota lisäpalveluita. Siksi me siivoamme jokaisen pöydän kerran päivässä ja tarjoamme hälyttimiä myyntijaksoon.
Kysytyimmät hinnat:
Hintalappuarkit. Hintalappuarkkeja kuuluu myyntijaksoon 2kpl. ylimääräiset maksavat asiakkaalle 0,45€/kpl. Miksi? Sen takia, koska tarra-arkit, tulostin ja muste maksavat meille. Tarra-arkit on hinnoiteltu asiakkaalle niin, että niistä ei jää meille voittoa.
Muovipussi. Nämäkin maksavat meille. Eikä näiden painavien laatikoiden roudaaminen tukusta ole lempipuuhaa, näistä jää meille voittoa puolet. Eli n.0,10€/kpl. Kovaa bisnestä, eikö vain. Kesällä meiltä varastettiin maljakko ja laskimme, että saamme myydä 500kpl muovipusseja kattaaksemme tappion. Sen takia asiakas joutuu muovikassista maksamaan 0,20€/kpl. Muovijäte myös vähenee, kun muovikassi on maksullinen. Se ostetaan vain todelliseen tarpeeseen.
Alle 5€ korttimaksusta veloitetaan 0,20€. Miksi? Maksamme pankille jokaisesta korttimaksusta provision, alle 5€ ostoksissa se provisio on suurin. Myös korttimaksupääte maksaa kuukausittain meille ja lisäksi maksamme siitä lisenssiä. Esimerkki: kun asiakas ostaa paidan joka maksaa 4€, me saamme todellisuudessa siitä kassaan paljon vähemmän. Samoin maksamme käteisen tilityksestä pankkiin ja vaihtorahojen vaihtamisesta.
Tekstin tarkoitus on saada ihmiset ajattelemaan kuplan ulkopuolelle. Eikä tämä koske vain kirpputoreja, vaan kaikki toimii samalla periaatteella. Suurimmassa osassa tuotteita ja palveluja voi miettiä hinnasta 24% (alv) pois, mikä ei jää edes yrittäjälle.
Miksi tämä sitten kannattaa? Jotta työllistän itseni, ei jokaisesta sadan tunnin työviikosta saa palkkaa, eikä ylityökorvauksia tai varsinkaan säännöllisiä lomia. Mutta on tässä tietynlainen vapaus, vaikka vapaa-aikaa ei ole. Teen montaa ammattia samanaikaisesti eikä kukaan voi ideoilleni sanoa että ”ihan hyvä idea, ei toimi meillä” Tyytyväiset asiakkaat palkitsevat ja oman kädenjäljen näkeminen. Olen myös saanut palkattua itselleni yhden työntekijän, yksi työtön vähemmän. Vaikuttaminen on upeaa! Tottakai toivon, että työ palkitsee tulevaisuudessa isoilla asiakasmäärillä ja pöydänvuokraajilla, jotta joka viikko ei tarvitsisi pelätä mitä jää viivan alle, saanko palkkaa vai onko pärjättävä pelkällä starttirahalla. Starttirahan määrä on n.500€/kk ja se on monelle alkavalle yrittäjälle ainoa tulo ja palkka sata tuntisista viikoista.
Arvostakaa yrittäjiä ja muistakaa, että mekin olemme ihmisiä. JAntakaa palautetta rakentavasti ja kehittävästi, jos mielestänne on aihetta siihen. Muistakaa antaa myös positiivista palautetta ja kirjoittakaa siitä nettiin niin muutkin tietää ja mikään ei palkitse yrittäjää enempää! Luvataan palvella jokaista asiakasta tasavertaisesti ja parhaalla osaamalla tavalla. Ihanaa kesää kaikille! Voin puhua meidän jokaisen puolesta sanomalla, että olemme todella iloisia asiakkuudestasi!