Toiveina on ollut enemmän spontaaneja ”yrittäjän turinoita” blogipostauksia, joten tässä olkaa hyvä =) <3
Toinen tilinpäätös takana sekä uusi vuosikin on saanut minut tarkastelemaan meidän myyntiä, asiakasmäärää sekä kaikkea muutakin mitattavissa olevaa tietoa.
Se on mielestäni erittäin mielenkiintoista, koska numerot kertovat aina totuuden. Niitä ei voi manipuloida tai ”kohottaa”, koska kohta on verottaja perässä jos niin tekee ! haha.
Tänään sunnuntaina olinkin hyppiä jälleen kerran kattoon, koska:
a) työhakemuksia on tullut todella paljon, varsinkin niitä ihan huikeita videohakemuksia. Meillä on tosiaan työpaikka auki, käy kurkkaan Facebookista ilmoitus, jos et ole sitä vielä huomannut 🙂
b) saimme eilen niin ihanan asiakaspalautteen Facebookissa yrityksen inboxiin, että meinasin itkeä.
c) Laitan helmikuun kirjanpitoa kasaan ja huomatessani mm. 10 000€ myynnin nousemisen viime vuoteen nähden, voin oikeasti kiljua ja nauraa ja olla vaan kiitollinen TEILLE <3
Eli jos sulla on ollut joskus muulloin ko vuonna 2019 pöytä meillä, minusta et voi arvioida miten meillä kauppa käy, koska vuodet 2016-2018 on mennyttä, vaikkakin erittäin kasvattavaa ja mahtavaa aikaa! Nyt eletään vuotta 2019, joka on jo nyt ihan sairaan upea, mahtava ja vaaan sika UPEE ! Eilen julkaisimme muuten blogipostauksen miten voi parantaa omaa kirpputorimyyntiä, joten se kannattaa ehdottomasti lukea, jos olet ajatellut kirpputorilla myyntijaksoa! Löydät sen tästä linkistä: https://kirpputoriswap.fi/5-tapaa-parantaa-myyntiasi/
Tänään mua ei lannista mikään! Ei edes markkinointi-ideoitteni kopioiminen, jotka on muuten luotu Mainostoimisto Tuplaamon kanssa. Käytämme tosiaan Tuplaamon palveluita erilaisiin markkinoinnin tehtäviin ja heitä saa kiittää monestakin, kuten mm. asiakasmäärien ja asiakkaiden myyntien selkeästä kasvusta. ( www.tuplaamo.fi )
Tunnen myös itse kasvaneeni ihmisenä ja yrittäjänä todella paljon, kun katselen muutamaa vuotta taaksepäin. On vieläkin paljon asioita, jotka saa mut iltasin purskahtamaan itkuun tai valvomaan koko yön, mutta niitä on paljon vähemmän kuin aikaisemmin. Nykyään osaan suhtautua paremmin mm. seuraaviin asioihin:
– Ideoiden matkimiseen ja meidän markkinoinnin hyödyntämiseen. Musta on hienoa löytää itse joku idea toisen yrityksen sivuilta tai pinterestistä, mutta häikäilemätön matkiminen on toinen asia, kun ideoista mallia ottaminen. Kohtaan plagiointia todella paljon, mutta nykyään osaan suhtautua siihen eri asenteella. Ennen se tuntui siltä, kun oma työ olisi valunut hukkaan, kun käytät todella paljon aikaa uuden keksimiseen –> julkaiset sen –> viikon päästä toinen tekee perässä. Nykyään ajattelen sen meidän yrityksen vahvuutena, koska meillä on niin hyvät ideat, ettei keksitä mitään parempaakaan, joten ne kopioidaan. Olen myös huomannut, että toisen idean kopioiminen ei toimi, koska se vaatii nimenomaan sen oman ajatustyön sinne taakse, että se voi toimia. Kerran yksi kirpputori oli käynyt sunnuntai yönä lätkimässä n. 30 mainosta meidän liiketilan ikkunoihin ja sen eteen. Ajatellen varmaan, että saavat mainosta, kun meidän asiakkaat tulee aamulla meidän kirpparille.. hahaaha. Ja kyllä, revin ne roskiin ja kieltämättä oli verenpaine pikkasen korkealla.
Ja muuten, itse olen käyttänyt inspiraatioina mm.seuraavia yrityksiä ja suosittelen teitäkin niissä käymään ja seuraamaan heitä mm. somessa.
– Kirpputori Sakura, en ole koskaan käynyt, mutta jotenkin se positiivisuus yrittäjästä paistaa läpi ja se tarttuu.
– Kirpputori Helmi, täältä kyllä häikäilemättömästi kopioin ”työllistetään nuori” – julkaisun, mutta ensin kysyin yrittäjältä itseltään siihen luvan.
– Kirpputori Tarina, aina hyvä palvelu ja yrittäjä itse on yksi tämän kirpputorin the juttuja.
– Relove, todellakin nykyaikaista kirpputorikulttuuria ja sen ”normalisoimista”
– Kiukkukirjoittamiset. On olemassa oikeaa palautetta ja on olemassa turhaa palautetta sekä sitten ihan vaan oman mielensä purkamista=perusteetonta haukkumista. Osaan näihin suhtautua nykyään paremmin, koska itse aina tiedän miten asiat on. Mutta onhan se aika surullista, että nykyään voi turinoida sosiaaliseen mediaan mitä vain ja täysin ilman seuraamuksia. Varsinkin Jodelen tullessa mietin, kuinka helppoa perusteettoman ”palautteen” kirjoittaminen on, kun ei tarvitse tehdä sitä omalla nimellä.
Esimerkiksi itseäni haukutaan välillä aika raidikaalistikkin vaikka mua ei edes tunneta ja luultavasti nää tyypit ei ole käynyt koskaan edes myymälässämme paikan päällä. Mun tekemisiä ja sanomisia arvioidaan tietämättä yhtään asioiden taustoista ja minut henkilökohtaisesti leimataan yritykseen. Esimerkiksi jos sanon henkilökohtaisessa instagram profiilissani jotain mielipidettä, josta ryhmä A on erimieltä, he leimaatan kirpputori Swapin ja ottavat asiakseen mustamaalata yritystä – normaalia? Tää ei itseäni jaksa enää hetkauttaa, kun oon ollut koko elämäni mm. koulukiusattu, mutta alkuun se tuntui todella pahalta. toivon todella, että ihmiset osaavat suodattaa nettihölinää eikä ota ihan kaikkea siellä puhuttavaa tosissaan.
Itseäni jaksaa myös ihmetyttää ihmiset, jotka mm.
Puskaradiossa kirjoittavat saaneensa meiltä huonoa palvelua, mutteivat vastaa viesteihin, kun kysyn kertoisivatko he siitä lisää, jotta voisimme asialle tehdä jotain (eikä kukaan henkilökunnasta muista kyseistä ihmistä- vaikkakaan ei todellakaan voida kaikkia asiakkaita muistaa, mutta kyllä yleensä saadut palautteet tai konfliktit jää mieleen) tai kirjoittavat etteivät meillä käynyt kauppa ja kun katson nimellä milloin myyntijakso on ollut, se ajoittuu yleensä ensimmäiseen tai toiseen vuoteemme 2016-2017 ajalle tai parhaimmissa tapauksissa sitä ei ole koskaan ollutkaan. Noistakin ajoista on moni asia muuttunut. Lisäksi monesti löytyy sähköpostista, kun meidän henkilökunta on laittanut viestiä rikkinäisitä, likaisista tai muuten sopimattomista tuotteista, mutta siihen ei ole reakoitu ollenkaan. Herääpä vain kysymys, että mitä me voisimme tehdä enemmän? Toki on niitäkin kertoja ollut, kun olen ihan oikeasti miettinyt asiakkaan kanssa, että miksiköhän nyt tämä ja tämä tuote ei mene kaupaksi, kun normaalisti menisi heti. – Joskus voi olla huonoa tuuria tai muuten vaan ei sitten se oikea ostaja osu kohdalle, mutta se, että me ihan varmasti teemme kaiken sen eteen, että meillä kävisi paljon ostavia asiakkaita ja se, että he viihtyvät on asia mihin me panostamme ja autamme. Harmi, että sekään ei kaikille riitä. – Ja se on asia, johon oon oppinu suhtautumaan paremmin. Joillekkin ei riitä vaikka seisoisimme päällämme.
Mutta kuitenkin erityisesti haluan kiittää niitä asiakkaita, jotka ovat antaneet meille sitä huonoakin palautetta RAKENTAVASTI, jolloin olemme voineet muuttaa toimintatapaamme, palvelujamme sekä tilojamme. Ja kiitos teille, jotka jaksatte seisoa meidän kanssa, kertoa meistä muille ja käyttää palveluitamme <3 Ja kiitos tietenkin teille, jotka muistatte meitä sillä positiivisella palautteella, koska se on tärkeää meille jokaiselle Swapissa työskentelevälle ja saamme siitä energiaa ja intoa uuteen viikkoon ja koko vuoteen!
Voin vain olla kiitollinen ja otettu tästä kaikesta. En olisi voinut vuonna 2016 tehdä parempaa päätöstä, kuin alkaa yrittäjäksi. Vaikka tie on ollut kivinen ja välillä aiheuttanut aikamoisia stressioireita, on se antanut paljon. Enkä tietenkään voisi olla enempää kiitollinen mun ihanalle henkilökunnalle, yhteistyökumppaneille ja omalle aviomiehelleni!

Voitteko kuvitella, että katsottaessa yrityksen ensimmäistä tammikuuta vuonna 2017 ja nyt vuonna 2019 on myynnin ero seitsemäntoistatuhatta euroa. (17 000€) ! Maksutapahtumia on vuonna 2019 tammikuussa reilusti tuhat (+1000) enemmän. Aivan super huikeaa! Vaikkakin meidän oma myynti on miinuksella ja tilikausi ei yltänyt vieläkään plussan puolelle, lähden innokkaana vuoteen 2019!
Superia sunnuntaita ja nähdään kirpparilla! Jätä kommentti tänne tai Facebookkiin, kuulen mielelläni mitä mieltä olit tästä postauksesta!
– Ida, Kirpputori Swapin ja SaaGa Lifestylen ( www.saagalifestyle.com ) yrittäjä/omistaja.
Kiitos, tämä oli valaisevaa luettavaa. Kiva kun kerroit!